My First Blog

Wednesday, April 6, 2011

ASB Loan vs Monthly Saving

Dah lama sangat aku fikirkan benda ni. Banyak jugak aku dah baca kat blog atau internet forum tentang ASB loan ni. Ada yang kata bagus tak kurang jugak yang kata tak bagus. Bagus sebab bila ada timbul konsep force saving. Tak bagus sebab buat hutang untuk pelaburan yang mana untuk dapat keuntungan, kita perlu berhutang terlebih dahulu. Ada yang jugak yang kata kalau berhutang untuk dapat keuntungan kan bagus jugak. Kalau orang buat business pun, mesti berhutang jugak untuk sediakan modal banyak demi mendapatkan pulangan yang besar. Macam-macam pendapat dan bagi aku semua orang adalah betul sebab masing-masing ada hak untuk berfikir dan bertindak. Suka atau tidak terpulang kepada masing-masing berdasarkan kepada kehendak, kemampuan dan keyakinan.

Sejujurnya, aku pun minat jugak dengan ASB loan ni tapi masih berfikir dan berkira-kira. Sebab aku malas nak berhutang. Tetapi konsep berhutang untuk dapatkan pulangan tu nampak praktikal jugak. Adik aku, 2 orang dah buat ASB loan ni dan mereka kata bagus. Setelah lama berfikir, akhirnya aku sediakan pengiraan kasar perbandingan di antara ASB loan dan Monthly Saving. Secara ringkas, mungkin boleh diterjemahkan begini:

ASB Loan vs Monthly Saving

ASB Loan (RM100,000.00 dan Bayaran Balik Dalam Tempoh 15 tahun)

Kos Pelaburan                               =   RM774 sebulan (774 x 12 x 15 = RM139,320.00)
Anggaran Dividen Setahun            =   7%

Keputusan
Modal dan Dividen Terkumpul (15 tahun)         =   RM314,527.61
Tolak Kos Pelaburan                                          =   (RM139,320.00)
Keuntungan Bersih                                             =   RM175,207.61
Tambah Modal Pinjaman                                   =   RM100,000.00
Jumlah Pulangan Keseluruhan                        =   RM275,209.61  (Jumlah Tunai Dalam Bank)


Monthly Saving (RM774.00 Sebulan Dalam Tempoh 15 tahun)


Modal Pelaburan                    = RM774 sebulan (774 x 12 x 15 = RM139,320.00)
Anggaran Dividen Setahun     = 7%

Keputusan
Modal dan Dividen Terkumpul (15 tahun)          =   RM433,935.95
Tolak Modal Pelaburan                                       =  (RM139,320.00)
Keuntungan Bersih                                               =  RM294,615.95
Jumlah Pulangan Keseluruhan                         =  RM433,935.95 (Jumlah Tunai Dalam Bank)


Sebenarnya, aku nak masukkan pengiraan yang lebih terperinci tapi cukuplah kot aku jelaskan ringkas macam kat atas tu. Jadi, mana yang lebih untung. Kedua-duanya ada pro dan kontra. Tidak ada istilah salah atau betul. Kedua-duanya menjuruskan ke arah keuntungan. Cuma caranya sahaja berbeza. ASB Loan aku panggil kos pelaburan sebab kita buat pinjaman. Monthly Saving aku gelarkan modal pelaburan sebab kita tak berhutang kita laburkan wang simpanan kita sendiri. Kalau buat ASB Loan, selepas 15 tahun kita akan dapat tunai keseluruhan sebanyak RM275,207.61 manakala dengan Monthly Saving, kita akan dapat tunai keseluruhan berjumlah RM433,935.95 iaitu 57.71 peratus lebih tinggi daripada hasil ASB Loan. Banyak tu dan semua hasil tu kita yang punya.

Oleh itu, kita boleh pilih mana yang kita nak. Kalau buat ASB Loan akan dapat untung tapi ada kos. Jika Monthly Saving, kita hanya perlu sediakan modal pelaburan dan keseluruhan hasil terkumpul adalah milik kita sepenuhnya. Buatlah pilihan bijak dan yang terbaik. Kalau aku, lebih baik simpan sendiri sebab kita bebas dari hutang. Jika berlaku kecemasan, kita memang akan ada duit. Kalau buat pinjaman, kena tunggu sehingga setahun baru dapat hasilnya. Anggaran kasar, selepas 3 tahun baru habis bayar kadar interest atau dalam konsep syariah, dipanggil keuntungan bank. Kalau berlaku kecemasan dalam tempoh setahun tu, kita terpaksa keluarkan simpnanan yang lain.

Pendapat aku, lebih baik dan untung simpan sendiri. Tak mampu banyak, simpan sikit. Dalam masa yang sama, simpan jugak dalam Tabung Haji atau buat pelaburan Unit Trust. Kalau lebih mampu, buat jual beli saham. Bak kata pepatah...

"...sikit-sikit lama-lama jadi bukit..."

Memang tepat pepatah tu. Buatlah perancangan dan keputusan yang terbaik untuk diri kita demi kepentingan keluarga, agama dan bangsa. Insyaallah...


























1 comment:

Shahril BA said...

Bagus hang siap buat perkiraan.. cam aku termasuk dalam kategori satu sebabnya takde disiplin nak simpan rm700++ sebulan. Kalau buat loan ni secara automatik aku kena bayar..